سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

برنامه‌ریزی منابع سرمایه‌ای( به انگلیسی: Enterprise resource planning )( به اختصار ERP )، شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می‌شود و تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرم‌افزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی به صورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت می‌نماید.
این فعالیت‌ها می‌تواند بازهٔ وسیعی از مدیریت فروش، مدیریت تامین، مدیریت تولید، مدیریت کیفیت، مدیریت انبار، مدیریت لجستیک، مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت قیمت تمام شده، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مهندسی را شامل شود.
مدیریت منابع سازمانی ازجمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت.
ERP شامل راهکارهایی از پیش طراحی شده( Best Practices) می‌باشد با انعطاف پذیری بالا و قابلیت تنظیم برای انواع منابع سازمان.
در این سیستم‏‌ها اگر یک بخش جدید به بخش‏‌‌های سازمان اضافه شود و یا نیاز به تغییراتی در سیستم فعلی وجود داشته باشد، تقریبا اعمال این تغییرات غیر ممکن بوده و سیستم جدید پاسخگوی حجم اطلاعات جدید نخواهد بود.
اغلب این سازمانها دارای فرآیندها و روشهای دستی و کاغذی می‌باشند که می‌توانند نیازمندی‏‌‌های روزمره‏ی سازمان را برطرف کنند ولی سوال بزرگ این است که آیا این شرایط برای رقابت با اقتصاد جهانی کافی می‌باشد ؟کسب و کارهای پیشرو در شرایط امروزی نیازمند تغییرات سریع، هماهنگی بیشتر، یکپارچگی بیشتر فرآیندها، انعطاف پذیری و افزایش سود بدون از دست دادن کنترل‏‌‌های داخلی خودش می‌باشد.

برنامه ریزی منابع سازمانی
این اهداف با هزینه‏‌ها و قیمت‏‌‌های بهتر، زمان‏‌‌های کمتر در تامین سفارشات و افزایش سطح رضایت مشتریان قابل دسترس می‌باشد.
بنابراین باید همزمان با رشد ابعاد فنی و تکنولوژیک در یک سازمان، سیستم‏‌‌های مدیریتی و سازمانی را نیز گسترش داده و آن را هماهنگ با سرعت رشد سایر ابعاد کسب و کار نماییم.
یکی از سیستم‌‌هایی که با رشد ابعاد کسب و کار، از اهمیت زیادی برخوردار شده، سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی یا ERP می‌باشد.
این سیستم به سازمان کمک می‌کند تا بتواند فرآیندهای خود را در طول کل سازمان مدیریت نموده و از ابزارهای نرم افزاری برای یکپارچگی اطلاعات سازمانی مانند فروش، بازاریابی، ساخت، لجستیک، حسابداری، منابع انسانی و .

منبع : مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی





:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: